Kan jag så kan du!

Kan jag så kan du, är skriven av Freddie Larsson – i början av boken beskriver han sinnebilden av en ledare/chef och konstaterar bl.a. att han fortfarande är under 40-årsstrecket trots alla chefstjänster! Detta gör mig självfallet glad som själv är det också, men påträffat kommentarer om just min ålder för en viss tjänst!

bokrecension

Freddie tar väldigt tidigt upp i sin bok ordet Respekt som betyder mycket för mig som uppfostrats av utländska föräldrar.  Ordet respekt saknar jag i Sverige, har hittills sett det endast hos ett företag!

Freddie tar upp många delar i sin bok, vet ej om bara jag som ser det eller om ni kommer kunna läsa av hans text lik mig. Jag har från hans bok uppfattat att Freddie är väldigt analytisk som jag själv är! Det Freddie har lyckats med i denna bok är att han tar upp så många områden utan att tappa tråden – för allt hänger ihop!

Freddie har erfarenheter från flera arbetsgivare och många konsultuppdrag och tar upp relevanta exempel som alla kan känna igen sig i, vilken verksamhet de än jobbar för. Det är min uppfattning. Jag har bara haft offentliga arbetsgivare men de har varit stora med många avdelningar som var för sig sköts som en egen organisation och jag känner igen det Freddie skriver. Kanske är det för att jag jobbar som intern konsult men mer troligt är det för att vi alla är människor och alla problem finns över allt! Följande mening som Freddie uttalar sig om är väldigt stark och nyttig gör oss alla att lära av!

Folk måste bli behandlade som personer, inte som ett genomsnitt av en grupp!

I Freddies bok läser jag både detaljer och ser helhet, jag ser verktyg och processer och jag läser styrkor och svagheter. Det allra viktiga här är att Freddie skriver med hjärtat! Jag förlitar mig på fakta och brukar eftersträva den typen av böcker men Freddies bok är så välkommen! För han skriver det mesta fast i mjuka värden. Han får processer att låta intressanta, han får folk förhoppningsvis att förstå processer! En röd tråd genom boken kan vara kommunikation men det kan även vara något annat, du som läsare kommer hitta din egna röda tråd!

Jag inser att jag och Freddie har en del gemensamt, vi är otåliga och vi hatar Jante! Jag kan lik Freddie få sneda blickar i min organisation när jag tycker en viss uppgift inte är så svår att lösa. Min optimism löser det mesta tillsammans med de inblandade och Freddie förmedlar just det! Det går, kan han så kan du!

Avslutningsvis säger jag, hade inte Freddie skrivit denna bok hade jag gjort det! Den är absolut ett måste och läs nästa bok som heter ”Kan vi så kan ni” av Freddie och Kasewa 😉

Vad säger du Freddie, ska vi skriva nästa bok ihop?

avskiljare_141820681avskiljare_141820681

Lämna en kommentar