Nostalgi

Makt – ett ord som skrämmer många… Dock ett vanligt förekommande ord i mina utländska nätverk. Jag kommer ihåg när jag var liten hur pappa pratade om kunskapen som makt och pennan som vapen. Jag är uppfostrad till att utbildning är det viktigaste åtagandet att anta och slutföra. Allt, utgångar, nöjen, resor, pojkvänner mm skulle parkeras tills jag var färdigutbildad.

Jag började tänka på ordet makt då jag läst i ett forum – vad är makt för dig?

Mina underbara föräldrarNär jag fått frågan, vad makt är för mig eller varför jag vill ha makt… Har mitt svar varit att jag vill påverka. Påverka till det bättre! Jag har inte tänkt påverka eller tvinga personer att göra som jag vill eller göra något de inte vill. Jag har mer tänkt att påverka situationer. Ta beslut om saker jag anser vara bra att införa för att gå framåt. Men för det krävs av mig att skapa samsyn så att jag inte påverkar för egen vinning utan alla inblandade.

Nu när min far är och hälsar på frågade jag honom vad är makt för dig? Han svarade att makt är ett verktyg för att förändra ett samhälle för att det ska vara bra för alla. Makt ska inte utövas för att få fördel själv utan att ha makt är ett stort ansvar för ett stort antal människor.

I och med att han är politiker tänker han förändring i samhället – ett systemskifte!

Som ledare är mitt perspektiv för makt ur ett organisations synvinkel. För mig är makt något du kan utöva som beslutfattare. Det är självfallet ansvar, det behöver betänketid men framför allt ska det gynna en större massa i organisationen och för organisationen men även för organisationens kunder.

Jag antar att även om jag och min far har väldigt olika politisk åsikt så definierar vi makt och vårt ansvar ut ett hälsosamt perspektiv, inte ur ett egoistiskt sådant.

Min pappa, han sa mycket som jag inte förstod när jag var liten men det har etsat sig fast i mitt minne trots allt… jag skrattade alltid när han pratade med mig om hur dyrbar tiden var och hur viktigt det var att utnyttja den väl…

Tiden jämförde han med ett svärd… kan inte försvenska det riktigt men när jag googlade och ville kolla om citatet fanns så hittade jag det på engelska. Här kommer den på engelska.

”Time is like a sword: if you don’t cut it then it will cut you”

När jag tänker tillbaka på dessa begrepp, makt… Undrar jag om det är så konstigt att jag jobbar med det jag gör. Jag påverkar med mina insatser och jag tänker mycket kring tid och hur effektivisera processer.

Detta inlägg är bara något jag kom att tänka på och samtidigt vill jag tacka min far för allt smart han sagt till mig, att jag minns det är ett bevis på att jag faktiskt lyssnat trots att jag ibland förlöjligat citaten som barn!

Jag har under en period för länge sedan varit vilsen och undrat varför tiden är så viktig för mig, varit ständigt på språng… Men nu när jag vet hur jag ska fördela den tid jag har som för övrigt är lika lång som alla andra har så känner jag mig bekväm och glad hur det som sagts i min barndom faktiskt format mig.

Jag vill även tacka min underbara mor som stöttat mig mycket och gett mig många råd när jag haft det svårt speciellt med min koncentration gällande läxläsning. Jag kommer ihåg att hon rådde mig att sova tidigt och vakna istället på natten när det var lugnt i huset och plugga. Ja, det var faktiskt lyckat, när jag hade sovit några timmar rensade jag mina tankar helt från dagens aktiviteter och var som ny på natten. Jag studerade kortade tid och lärde mig mer än att plugga samma dag. Alla har sina sätt och detta var bl.a. ett sätt som min mor förmedlade.

Vad har du för tankar kring makt? tid? Eller har du funderat på vissa saker från barndomen som du tycker fortfarande finns och syns i din person…? Hade varit intressant att få reda på, dela gärna med dig!

Lämna en kommentar