Vaktmästare men även författare och fotbollsfantast

boll1Tommy Arvidsson – en av avdelningen Servicetjänster och Logistiks medarbetare på Karolinska har skrivit en bok som sålt över 1000 exemplar 🙂

Texten nedan av Christer Classon och foto av Ingela Wåhlstrand

»Det var bland det svåraste men samtidigt roligaste jag gjort.«

Detta säger Margareta Johansson, chef för Varutransporten Solna, om Tommy!
– Tommy är en trevlig kille som är lätt att samarbeta med. Det var ett modigt beslut att hoppa av ett fast jobb för att skriva en bok och sedan söka jobb på nytt.
– Un gol brasiliano! utbrister familjefadern Ennio. Det är juli 2009 och Tommy Arvidsson
besöker bekanta, familjen Croci, i norra Italien. Tommy visar Ennio ett klipp där Nebojsa Novakovic tar emot bollen utanför straffområdet, vänder sig om och med en känslig lobb får bollen att segla via ribban in i mål.

Matchen var AIK mot Barcelona i Champions League på Råsunda 1999. Ennio är helt lyrisk över den stora lilla bolltrollaren och hos Tommy föds idén om att skriva en bok om Novakovic. En idé som tre år senare, efter en lång och mödosam resa, resulterade i biografin ”Nesh”. Varför ville du skriva en bok om ”Nesh”?

»Målet mot Barcelona är det ingen som glömmer«

– Nebojsa är en av mina största fotbollshjältar. Målet mot Barcelona är det väl ingen AIK:are som glömmer och han verkade vara en intressant person. Bara en sådan sak som att han slutade röka först efter karriären, bara det ger ett uppslag, säger Tommy Arvidsson.

För den so m inte är bekant med Nebojsa Novakovic kommer här en kort summering av denna profil inom svensk fotboll. Han kom till Sverige från forna Jugoslavien i början av 90-talet för spel i Vasalund. Efter några säsonger i Djurgården nådde han sina största
framgångar med AIK då han blev svensk mästare 1998 och nådde spel i den europeiska mästarcupen Champions League 1999. Efter spelarkarriären var han tränare för AIK 2004-2008, norska Sandefjord 2009-2010 innan han återvände till AIK 2010. Han finns kvar som assisterande tränare i klubben än idag och är omåttligt populär bland fansen.

boll2Tommy Arvidsson blev tidigt AIK:are vilket han kort och gott förklarar med ”Solna”. Det var här han växte upp. Han föddes till och med på Karolinska. Sedan förra hösten arbetar han på Servicetjänster och Logistik, med att köra ut förbrukningsmaterial. Ett jobb han trivs bra med.

– Ja, verkligen. Jag får röra mig mycket och träffa folk, det är perfekt, säger han.

Åren innan hade Tommy A rvidsson ägnat helt åt boken, något han beskriver som bland det svåraste men samtidigt roligaste han gjort – ett stort improvisationsarbete. Han hade aldrig skrivit en bok tidigare. Dessutom bestämde han sig för att ge ut den själv, trots
erbjudanden från förläggare.

– Jag träffade en grafisk formgivare som visade mig en bok han hade gjort själv och det var klasskillnad. Inget av förlagen kunde mäta sig med hans bok, säger han.

Han tog även kontakt med en kunnig redaktör för Gnagarforum på svenskafans.com, den största svenska samlingsplatsen för fotbollsfans på internet, och boken började ta form. Manuset påbörjades 2010 och blev klar 2011. SvenskaFans, gjorde en marknadsundersökning på Gnagarforum hösten 2011. Undersökningen visade ett bra genomslag, många var intresserade av att köpa boken.

Vad tyckte ”Nesh” om idén?

– Han sa inte så mycket. Han tyckte först att vi bara skulle göra en bok om tio år i AIK, fem som spelare och fem som tränare. Jag var lite skeptisk eftersom de andra åren var så intressanta. Var det svårt att hitta material?

– Nej, absolut inte. I början hade jag däremot ett jäkla problem med att få träffa ”Nesh”, som tränade i Norge och skulle komma ihåg att höra av sig den korta tid han var i Sverige. Det blev ett stående skämt, att han alltid brukade svara ”oj, jag glömde säga till” när jag sedan ringde, säger Tommy Arvidsson och skrattar. När kände du att det var dags att sätta punkt?

– I februari 2011 åkte jag till Sarajevo med Nebojsas vän Janko och bodde hemma hos Nebojsas pappa i två dagar. Det var ett jätteviktigt kapitel och efter det kände jag att manuset var klart.

”Nesh” har för närvarande sålt tusen exemplar vilket är ett mycket bra resultat för en nischad bok i Sverige. Reaktionerna har varit bra men vägen hit var tuff.

– Det var jättesvårt att uppskatta upplagan. Vi hade bara marknadsundersökningen att utgå ifrån och det var dyrt att trycka boken. Jag var helt pank och utan en stor beställning från AIK:s ordförande Johan Segui, vet jag inte om den hade blivit klar. Dessutom blev boken försenad och släpptes precis när Allsvenskan tog EM uppehåll, säger Tommy Arvidsson. Lite vind i seglen fick han däremot när ”Nesh” helt plötsligt återvände till AIK vilket bidrog till ett ökat intresse. Var kommer skrivarintresset ifrån?

– Jag har alltid tyckt om att skriva. Min syster lekte skola med mig och lärde mig läsa och skriva innan jag började skolan.

Tommy Arvidsson skrev för Gnagarforum 2009-2010 där han först kom i kontakt med ”Nesh” Han har också haft några skrivuppdrag för AIK. I övrigt har han några saker i skrivbordslådan ”och de ska stanna där”.

Har du några nya projekt på gång? Daniel Tjernström som spelade i AIK 1999-2013 har ju gått i pension.

– Du tog orden ur munnen på mig. Det har absolut funnits i mina tankar men jag vill inte prata om saker som kanske inte blir av.

Lämna en kommentar