Aktiv student?

Redan på mitt första jobb fick jag rollen som handledare för ett par studenter då de skrev ex-jobbet. Sedan dess har jag välkomnat ett stort antal studenter och lagt ner en del av min tid på dessa studenter då jag velat ställa upp för de och även locka till den offentliga sektorn.  Jag vet själv att det inte var så lätt att kontakta företag för diverse rapportskrivningar och studier.

Jag har bra erfarenhet av två grupper som gjort bra arbeten och tog sitt arbete på stort allvar men den stora massan av de jag har hanlett har bara svikit. Svikit genom slarv och dålig kvalitet på arbetet, genom att inte ha en struktur på relationen och uppföljning av denna.

soffpotatisMest förvånar det mig att de lever i en bubbla och strävar inte efter att nätverka med företag, föreningar inom sitt område. Eftersom logistik är mitt område så är det just logistik studenter jag pratar om men jag är rätt säker på att detta tyvärr är något som stämmer på alla studenter.

De känner inte till logistikföreningen plan, de har inget konto på LinkedIn, de skaffar sig inte mentorer på andra sätt heller!

När jag var student ringde jag logistikföreningen Plan, på den tiden hade de inga studentmedlemmar eller studentpriser. Jag berättade att jag var student och helt enkelt inte hade råd med deras konferenser men jag var väldigt intresserad av dessa, då fick jag gå på de gratis! Jag ringde olika logistik tidskrifter och förhandlade till mig abonnemang gratis!

Det var obligatoriskt att lyssna på två ex-jobb framställande förutom sitt eget på logistikprogrammet, jag lyssnade säkert till 7 stycken… jag fick kommentarer att jag inte behöver göra det men jag såg det som att lära mig ännu mer… Mitt första jobb fick jag faktiskt för att jag hade lyssnat till ett ex-jobb som jag inte behövde vara på och de resulterade i att jag ringde Stockholms stad och undrade om de gjorde något sådant, jag bara chansade!  De blev imponerade att jag kände till projektet och råkade leta efter någon att anställa och det blev jag!

Jag är otrolig omättlig på kunskap, köper böcker inom områden som intresserar mig och går kurser när tiden finns. Just nu går jag en logistik kurs och inser att studenterna inte känner till plan, de vet inte vad citylogistik är, de har ingen kunskap om olika företag för de passar inte på att gå på seminarier, de nätverkar inte… allt man behöver göra för att direkt efter examen veta vart man ska vända sig, var jobben finns!

Tänk er att Logistikföreningen plan finns i hela landet och jag var en av 5-8 studenter som aktivt sökte oss till föreningen och skapade ett kontaktnät, vi var nog de som fick föreningen att öppna upp ögonen för studenter och erbjuda studentpriser!

Jag uppmanar alla studenter att bli medlemmar på Plan, första året är gratis, sedan kostar det endast 50 kr och två år efter studierna får ni fortfarande betala studentpris! Kan det bli bättre än så när alla företagsbesök är gratis och ni får ett flertal tidskrifter och rabatter för diverse andra aktiviteter och viktigast av allt, ett nätverk! I år erbjuder plan ett mentorprogram för studenter!

Kom igen studenter, var inte så passiva!

Lämna en kommentar